Розвиток металообробки
та колісного транспорту за доби середньої бронзи

Бронзова сокира з поховання катакомбної культури пізнього періоду. Луганська обл., с. Привілля

Разом з освоєнням штучних сплавів удосконалюється техніка лиття, що дозволяє більш вільно модифікувати форми виробів. Були освоєні нові прийоми металообробки — лиття за восковою моделлю, виготовлення дроту, ковальська зварка. Зберігається "традиційний" набір виробів, відомий з епохи ранньої бронзи, — втульчасті сокири, ножі і стрижні-"шила", пласкі сокири-тесла, долота і стамески, різні типи прикрас. Але значно збільшуються обсяги виробництва.Дерев'яній віз з поховання катакомбної культури раннього періоду. Дніпропетровська обл., с. Мар'ївка. Реконструкція С. Пустовалова
В межах кожної категорії знарядь і зброї спостерігається інтенсивна еволюція форм, пов'язана з удосконаленням їх функцій. З'являються специфічні типи озброєння — бойові сокири з косим лезом та вигнутим клином, ножі-кинджали з вузьким, загостреним лише у верхній третині клинком. Виробляються оптимальні форми знарядь деревообробки — тесел, доліт і стамесок, принципово схожі на сучасний столярний ручний реманент. Різноманітним стає набір прикрас, серед них з'являється новий тип. Це вироби з тонкого дроту — діадеми, окуляроподібні підвіски. З високомиш'якових сплавів відливали намиста, які мали іноді напаяний дрібний орнамент на поверхні. Комбінованими прийомами лиття та кування виготовляли Дерев'яній віз з поховання катакомбної культури раннього періоду. Запорізька обл., м. Кам'янкаДніпровська. Реконструкція Л. Чернихмедальйони і пластинчасті підвіски з рельєфним орнаментом.
Традиції виготовлення возів у степу були добре відомі в попередній час. За доби середньої бронзи удосконалювалась ходова частина возів. На зміну колесам, вирізаним з суцільного шматка деревини, прийшли раціональніші трискладові диски коліс. При з'єднанні складових частин коліс та кузова був вироблений шканцевий спосіб з'єднання — свердління круглих отворів і вставка в них дерев'яних шпунтів. Вози розбиралися, непридатні деталі могли замінятися новими. Комплекти деталей дозволяли збирати вози різних конструкцій — одноосьові і двоосьові, відкритого типу й криті — кибитки. УБронзові пластинчасті підвіски з поховання донецької катакомбної культури. Луганськ кінці доби бронзи було зроблено наступний крок у вдосконаленні ходової частини возів — з'явилися колеса зі спицями, вставленими в обід з косяків. Ця новація визначила поширення легких бойових колісниць, запряжених кіньми. Використання бойових колісниць індоєвропейськими і, зокрема, індоіранськими племенами зрештою призвело до істотних політичних змін у першій половині — середині II тис. до н.е., а саме до проникнення індоєвропейських народів до різних регіонів Старого Світу.