Територія Запоріжжя в
епоху Бронзи

Запоріжжя

Одну з перших знахідок возів із суцільними дерев'яними колесами зробив О. І. Тереножкін під час розкопок кургану "Сторожова Могила" на території сучасного м. Дніпропетровська. Пізніше на всій території поширення ямної культури в Україні були знайдені такі ж поховання, зокрема, у Причорномор'ї, на півдні Поділля, Запоріжжі, Північній Таврії, Донеччині.
У 2004 році А.В. Ніколовою в кургані досліджене поховання, у великій ямі, на дні якої біля небіжчика, попід стінкою, були вертикально поставлені чотири дерев'яні дископодібні суцільні колеса з випуклими ступицями. Знахідка коліс у поховальній ямі у степовій Україні є унікальним випадком.
Під час розкопок ямних поховань на р. Інгул у Миколаївській області, біля с. Старогорожене, було знайдено бронзовий литий кинджал. Аналогічні знахідки відомі в культурах Південного Кавказу, зокрема, в сачхерських могильниках Грузії.
У 2006 році, при розкопках кургану на о. Хортиця, в основному похованні знайдено чашу на трьох коротких, круглих в перетині, ніжках. Зовнішня поверхня чаші добре оброблена і залискована. Внутрішня частина вкрита орнаментальними зонами з відбитків тонкої мотузки, розділених на чотири симетричних зони. Знахідки чаш, які мають безумовно особливе ритуальне призначення, дуже рідко трапляються в похованнях ямної культури. Відомо не більш ніж 10 таких випадків.
У 90-х рр. ХХ ст. на о. Хортиця було досліджене святилище у вигляді кам'яного кромлеха, в центрі якого стояв менгір, тобто, кам'яна стела без ознак антропоморфності. У межах кромлеха було відкрито культові ями, де знайдено горщики ямної культури.
Скельні поселення ямної культури, такі як Дурна Скеля, Скеля-Каменоломня, Стрільча Скеля (верхній шар), Перун, були досліджені під час роботи Дніпрогесівської експедиції в кінці 20-х — на початку 80 рр. На поселеннях зібрано численну кераміку, яка вперше дала уявлення про побутовий посуд ямної культури, а також кам'яні знаряддя та вироби з кременю.
Результати розкопок верхнього шару Михайлівського поселення дають змогу ознайомитися з осілим побутом населення ямної культури.
На лівому березі Дніпра, в кургані біля м. Кам'янка-Дніпровська відкрито катакомбне поховання чоловіка могутньої статури. На дні вхідної ями знайдегл двоосьовий поховальний віз у розібраному стані. Діаметр трискладових дисків коліс — близько 50 см. На стійках переднього борту були ромбоподібні фігури. Збереглося масивне дишло, зігнуте в передній частині у вигляді голівки, увінчаної конусоподібною фігуркою.
На правому березі Дніпра, у кургані "Тягунова Могила" біля с. Мар'ївка Дніпропетровської обл. одноосьовий віз був у поховальній камері катакомбі, де відкрито рештки чотирьох похованих. Основу його кузова складала масивна довбана дубова плаха, до якої кріпилися вісь, ґратчасті борти і передок. 
Біля с. Малокатеринівка в кургані 1 розкопано 18 катакомбних поховань, впущених у схили кургану ранньої бронзи. Поховання займали велику частину кола насипу, розташовуючись дугою від північного сходу до заходу.
Біля с. Зелений Гай на р. Інгульці поховальна камера катакомби була виведена до центру кургану. Вхід у камеру у вигляді довгого перешийка закривали камені, а вхідна яма майже до верху була заповнена камінням, змішаним з чорноземом.
На лівому березі Дніпра в похованні біля м. Василівка знайдено рештки жінки і дитини. Біля дитини лежала молоточкоподібна шпилька, просвердлене ікло собаки та мініатюрна глиняна іграшка-колиска. Біля узголів'їв похованих стояла посудина.
На правому березі Дніпра, в кургані біля м. Покровка Дніпропетровської обл. зафіксовано поховання дорослого та підлітка. Біля грудей дорослого лежало намисто з молоточкоподібної шпильки з бронзовою круглою бляхою та просвердлених ікл собаки. Скелет підлітка був обмотаний намистом з кістяних трубчастих пронизок з гвинтовою нарізкою і гладких намистин.
Найбільшими з поселень були Михайлівка та Скеля-Каменоломня на Нижньому Дніпрі, що, ймовірно, зберігали роль племінних центрів. Дрібніші острівні поселення розташовувалися у порожистій частині Дніпра — Стрільча Скеля, острови Виноградний, Похилий; в Криму — Планерське, Кам'янське, півострів Мегани та ін.
У поховання біля с. Головківка Олександрійського р-ну Кіровоградської обл. лежали два чоловічі скелети. Голову одного з них вінчала бронзова діадема зі скрученого у шнур тонкого дроту з двома спіральними щитками попереду.
У курганах поблизу с. Заможне, Виноградне, Жовтневе, Старобогданівка Токмакського р-ну Запорізької обл. виявлена серія поховань з модельованими черепами. Вхід у камеру зазвичай закривався колесом від возу. До складу інвентаря входили бронзові кинджали, древки-стрекала з бронзовими наконечниками, судини, пісковикові абразиви.
Біля с. Радіонівка Криворізького р-ну в курганній групі "Рядові Могили" знаходилося поховання чоловіка з модельованим черепом. До складу інвентаря входила амфіболітова сокира з полірованою багато орнаментованою поверхнею. Верхній і нижній кінці дерев'яного руків'я були інкрустовані бронзовими цвяшками та вузькою стрічкою по периметру.   
Реманент для лиття й кування знаходився у похованнях біля с. Кам'янка в Дніпропетровській обл., сіл Велика Криниця, Василівка Запорізькоі обл., сіл Каїри, Первомаївка, Воскресенка й Громовка Херсонської обл, поблизу с. Красновка в Криму.
У похованні інгульської культури біля с. Мала Тернівка Запорізької області знаходився набір з 2 сопел, 6 тиглів-ллячок, 9 ливарних форм для тесел і овальних брусків-заготовок, що дозволили виявити наявність об'ємної і вагової системи мір.
Бронзові бойові сокири входили до складу озброєння інгульських племен. Вони відомі за випадковими знахідками біля с. Веселе Запорізької обл., поблизу м. Кривого Рогу, с. Михайлівка, с. Тарасівка Дніпропетровської обл., в урочищах Бідна Могила Миколаївської області і Кучугурі Херсонською обл., поблизу Аккерману на Одещщині.
Поблизу с. Войково у похованні був встановлений віз, що служив поховальним ложем для дорослої людини. Його площа була покрита плетінкою від обтягування кузова, на якому зберігся візерунок — трибарвна зиґзаґоподібна смуга, нанесена червоною, чорною і білою фарбами. На кістках похованого та на дні воза збереглися фрагменти тканини від одягу простого полотняного плетіння.
Поблизу с. Вербки Павлоградського р-ну Дніпропетровської обл. знаходилося поховання жінки й дитини з культовими прикрасами – кістяною молоточкоподібною шпилькою й іклами, бронзовою круглою бляхою, намистом з медальйонів і підвісок. Біля черепа дитини зберігся головний убір з чорної повсті з трьома червоними смугами.
Біля с. Волчанськ Якимівського р-ну Запорізької обл. знаходилось поховання вождя або видатного воїна — його супроводжували дерев'яна палиця, лук і кам'яна полірована булава, канельована 12 вертикальними виступами.
 Біля с. Рахманівка Криворізького р-ну знаходилось поховання родового вождя. В узголів'ї померлого стояла керамічна посудина, біля правої руки лежала дерев'яна палиця з грушоподібною голівкою, суцільно прокованою бронзовими дужками.
У похованні біля с. Заливне Запорізького р-ну на дні камери праворуч від померлого вохрою були нанесені дві ступні, спрямовані до виходу з камери. На зображенні лежав дерев'яний лук, поряд — бронзовий ніж. Аналогічні зображення ступнів виявлені в двох похованнях біля с. Рибасово Криворізького рну та в інших пунктах з похованнями інгульської культури.